Skärmatta
Du behöver en stor skärmatta av god kvalite, låt den få kosta rejäl slant. Det är en invetering för många år framåt. Skärmattor blir aldrig för stora, men kolla ditt arbetsbord. Ev. en liten att att ha vid symaskinen till symaskinen är inte heller dumt, men det behöver du inte skaffa dig första taget.
Rullkniv
En bra rullkniv minst 45 mm gärna större. Ju större ju lättare att skära med. Dom små använder man när man skär ut smådetaljer. Satsa på känt märke, som är lätt att hitta utbytesblad till.
Jag har köp mig fiskars skärmaskin som jag tycker är toppen. Den är dyr i inköp, men mycket enkel att skära med och man behöver ingen linjal heller.
Linjal
Du behöver linjaler för skärning. Det är speciallinjaler som är gjorda för att skäras emot. Dom finns i olika storlekar.
Man behöver en riktigt lång och ganska bred, som har linjer med olika grader. Sedan är det ju bra med flera i olika storlekar.
När det gäller linjaler så finns det i cm och inch. Man kan tycka att inch är onödigt. Men jag fördrar inch. Det är mycket lättare och när man kommer igång så är det den internationella standaren, i quiltsammanhang.
Sedan finns det en helt underbar fot till symaskinen som är 1/4 inch toppen att få exakta sömmar med. Och att sy sömmarna så att dom passar i hop med nästablock är viktigt för det färdiga resultat. Visst kan man lägga 0,64 cm till sömnsmån men det är svårt.
Jag fördrar inch, det är enklare att köra med en måttenhet. Min 1/4 inch fot till symaskinen är en favorit som jag har svårt att leva utan.
Har man svårt att hålla linjalen stilla så finns det handtag att köpa. Man kan och klista dit små bitar av fint sandpapper på undersidan av linjalen.
Att ha bra redskap underlättar mycket och gör att det blir mycket enklare att få bra slutresultat. Det gäller ju att noga med alla mått för att få det att stämma i slutändan.
Bibbi har bra skärmatta och kniv till bra pris.
Senast redigerad av bila den 2011-05-10 klockan 17:07.
|