Jeg har lige for en måneds tid siden i min sommerferie (semester) fået lavet mit syrum. Der er sat 2 store plader op langs væggene (den ene er 180 x 60 cm og den anden 220 x 80 cm.) Den ene korte plade står mine symaskiner på og det andet fungerer som arbejdsbord/klippebord. Det er supergodt at have et stort klippebord.
Hvis man ikke har pladsen til det, kunne man købe et billigt køkkenunderskab (60 dybe og ca. 60-80 cm. brede). En plade skæres ud i skabets topplade mål og sættes på. På siderne kan man skære plader til i målene fra bund-top + dybden på skabet. Disse to sættes på hver side af skabet, så de kan hejses op med en låsemekaniske. På den måde får man 3 plader samlet på langs til at klippe på. Når man ikke længere skal bruge klippebordet, klapper man de 2 sidestykker ned, og så fylder det ikke nær så meget.
I mit syrum fik jeg også lavet en plade til alt mit sytråd (ca. 400 ruller...jeg har en broderimaskine, så jeg bruger meget). Det er bare en billig plade i målene 80 x 120 cm. I pladen bores huller i f.eks. 8 mm tykkelse (afhænger af spolens hulstørrelse). I hullerne sættes rundstokke i ca. 8-10 cm. længde, der passer til spolens hul (f.eks. 8 mm) og pladen males og hænges op på væggen f.eks. over symaskinen. Jeg er utrolig glad for min trådrulleholder, for jeg kan altid finde mit tråd og har hængt det op i samme orden som i farvekortet, så jeg ved altid, hvor jeg kan finde det.
Til at holde orden på knappenålene kan man få en lille magnetisk skål. Når nålene ligger deri, glider de ikke så nemt ud igen.
Ellers kan man sy en lille kurv til trådafklip, der stikkes ind under maskinen, så man har kurven ud mod sig selv. Der er lavet en på denne side - det er godt nok til broderimaskiner, men princippet kan man jo sagtens bruge alligevel:
http://www.moosebstitchin.freeservers.com/ (gå lidt ned og find billedet til "scrap bags")
k.h. Tina