Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-28, 00:41   #7
madeluc madeluc är inte uppkopplad

Jag vet inte Dahlia vad du har för kunskaper och erfarenheter av broderimaskiner men att Ruby skulle vara en efterföljare till SE är helt fel.

Har själv haft brodermaskin sedan 1996 och jag hade då en enklare och billigare version av Husqvarnas Orchidea. Den kom 1994 och var då deras Top of the line maskin och kostade ca 25995medans den som jag hade kostade 16995.

Husqvarnas D1 kom runt 1999 och var då deras nya version av maskin och så kallad topof the line. Något år senare kom den enklare och billigare D2. Sen bestämde man sig för att hotta upp D1 och runt 2005 kom SE, som i princip är samma maskintyp som D1 och D2 men med lite nymodigheter som t ex. USB, lite större internminne i maskinen, men fortfarande posisionsbåge och inga flera matartänder framför nålen t ex, detta för då 59000 kr helt hutlöst tycker jag.

Diamond kom 2008 och var ju nu Husqvarnas nya typ av maskin, med samma maskinkropp som t ex Sapphire 850, alltså större utrymme mellan nålen och maskinkroppen. Senare kom då alltså Topazmodellerna som fortfarande har samma maskinkropp som Diamond. Topaz är betydligt enklare och därmed också billigare maskiner, med inte möjlighet till lika stora bågar samt att displayen är väldigt simpel med inga som helst möjligheter till redigering av broderiet på displayen. Ruby kom som ett mellanting mellan Diamond och Topaz, alltså lite mer men inte riktigt lika mycket som Diamond och till ett kanske vettigare pris. Vet inte om man nu kan tycka att dessa summor som maskinerna kostar idag är vettiga, med tanke på att andrahandsvärdet är helt i botten på dessa dyra maskiner.

När jag köpte min Diamond 2009 så blev jag något överaskad men vad som hade hänt eller rättare sagt inte hänt med denna maskin.
Kombinera broderier och lägga till alfabet är något jag kunnat gjort på min Brother 3100D från 2004 så det var ju ingen nyhet. Matningen har man fortfarande inte lyckas åtgärda. Man kör med en på vardera sida om nålen och två bakom, herregud maskinen kostar 64500 kr, Brother och Janome har det på sina allra billigaste och enklaste modeller, alltså 6 matartänder. Två framför, två på vardera sida och två bakom nålen.

Man har då lyckats med att skapa en ännu större båge, den sk Majestic Hoop 300x360. Denna båge finns inte att få till varken Ruby eller Topaz maskinerna. Problemet är bara att maskinen har en broderyta pa 200x360 vilket resulterar i att man måste vända hela bågen. En av de idiotiska lösningar som bl a Janome har på sin sk Mega båge, varför jag tröttnade på den maskinen. Problemet med detta är ju att man måste splitta broderierna, vilket kanske inte alltid är så lätt speciellt inte med text kombinerat ett broderi.

Som jag ser det så handlar det hela bara om att framför allt få sälja maskiner och så klart då helst nya. Det finns ju i princip inte en återförsäljare som tar inbyte idag, utan man vill sälja utan byte. Garantier och skit ger jag inte mycket för heller, tycker att de lyckas klara sig i det flesta fall utan att behöva ta något som helst ansvar. Det ska bli mycket roligt att se vad denna bransch kommer att hamna, för som jag ser det kan det ju inte fortsätta på det här viset. Dessa dyra maskiner sjunker lätt 20000 på första året och säkerligen 10000 året därefter, så vad ska man få pengar i att investera i en ny dubbelt så dyr maskin.

Ett råd till Ma lou, satsa på Brotermaskinen med ett mycket bra program till som du kan lära dig att göra precis vad du vill, en pålitlig och bra sykompis bara du sköter om den bra.

Glöm defenetiv Janome många steg tillbaka jämfört med både Husqvarna och Brother, och dessutom ingen trevlig generalagent som dessutom verkar ha mycket egna regler.

Om du ändå lutar åt Husqvarna så ligger det en Diamond här på sysidan till salu för 48000, kanske är förhandlingsbart. Det är inte min, utan en annons jag såg här. Jag skulle själv inte betala så mycket pengar för en Ruby utan skulle nog kolla efter en D1 eller SE. Glöm inte att kolla beg. marknaden man kan göra många bra köp där. Min Diamond är bl a ett sådant köp för 39000 kr, visserligen utan garanti men 25000 kr för en garanti, det kan jag laga maskinen många gånger för. Lycka till igen. Mvh Marie

.
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat