Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-27, 17:55   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Det enda man möjligen kan säga till reparatörernas försvar är att dom rätt ofta blir ombedda att fixa lågprismaskiner (alltså såna där som säljs på Jysk, Netto, Rusta och liknande, som inte är maskiner som "riktiga" symaskinssäljare tar hem) som helt enkelt inte går att laga. En del går inte ens att öppna utan att förstöra kåpan och ofta är det omöjligt att få tag på reservdelar. (Jag kan tänka mig att det här med just reservdelar kan ställa till det lite även när det handlar om reparatörer som är bundna till ett visst märke.)

Jag hjälper själv till i en symaskinsbutik emmellanåt och har fått höra både det ena och det andra från ilskna tanter som är sura för att butiksägaren inte vill ta i deras lågprismaskin. När det gäller såna maskiner är enda svaret man kan ge att dom får gå tillbaka dit dom köpt maskinen och reda ut det med dom. En och annan förstår inte att det faktiskt inte går att laga och då kan man få en utskällning och bli anklagad för att det är för att man hellre vill att maskinerna ska köpas i en riktigt symaksinsbutik som man inte vill ta in maskinen. För att förvirra det hela ytterligare händer det att kännda symaskinsmärken har någon riktig lågprismodell som säljs till exempel på Jysk (tror Singer haft det, bland annat) och dom maskinerna faller oftast i kategorin med maskiner som är svåra att serva och laga. Dessutom är kunderna ofta ovilliga att betala en service- eller reparationskostnad som ibland hamnar nära maskinens nypris. Det finns många som tror att bara för att en reparatör kan ta alla märken så ska han kunna göra garantireparationer på alla märken och det är ju inte riktigt samma sak.

Men när det gäller maskiner som går att laga och serva så är det ju en helt annan sak. Självklart får man betala för jobbet och ev. delar, men det ska ju gå att få det gjort bara det finns en reparatör med kunskaperna och tillgång till delrana, tycker man. Att vägra en betalalnde kund en service av en maskin som man är kapabel att serva är bara underligt. Då förlorar man ju den inkomsten också.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat