Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-24, 08:28   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad

Det är ju trist att en del människor ser ner på dem som klär sig "annorlunda". Det var en dam i Nybro som alltid kom klädd i 20- 30-talsstuk och hon betraktades som knäpp.

Älskade hustrun klädde ett tag upp sig när det var möten, träffar och sociala arrangemang på skolan där hon jobbar men fann att alla andra (svenskar) klädde ner sig i "långkalsonger och städrockar". Det var bara andra hemspråkslärare som kommenterade hennes klädstil i vilken det ibland ingick en korsett, svenskarna sa aldrig något. Hustrun har nu tröttnat på att klä upp sig.
Jag tror också att detta har att göra med att svenskarna blivit så politiskt korrekta. Det funkar inte att meddela en kvinna att hon klätt sig snyggt då det skulle kunna tolkas som sexuellt trakasseri, och kan det kanske vara att en del kvinnor inte klär sig "avvikande" för att inte utsätta sig för sådana "kränkningar", eller för att de inte vill utsätta män för risken att "kränka".
Ni ser att jag raljerar lite ...

Jag läste en underbar artikel om hur ljudtekniken successivt nått nya höjder medan musiken däremot bara blivit mer och mer enformig och inte alls utnyttjat teknikens möjligheter. Är det inte lite så med kläderna också. Vi har avancerade maskiner, nya tygmaterial men det enda som kommer ut är tre varianter av samma klädesplagg.Det är billigt masstillverkat som maximerar klädkedjornas vinster. Lägg därtill att vi introduceras för en ny stil, ett nytt mode med jämna mellanrum och den som inte är i takt får vackert finna sig i att gå naken då. Hur ser vårens skor ut? Det är antingen platå eller öppna tår och hälar som gäller. Vem hittar idag ett par klassiska pumps i en vanlig skoaffär??

Jag trivs inte alls med att skriva mina obstinata inlägg då jag misstänker att jag framstår som nån sorts pervers fluktare, men jag vänder mig mot att så få vågar gå mot strömmen och att affärerna tvingar på konsumenterna samma sorters kläder.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat