Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-12, 13:07   #11
missmatti missmatti är inte uppkopplad

Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
När det kommer till att lägga tid på att hjälpa finns det ju också olika sätt att undervisa. Jag lärde mig virka när jag var 7 år från en "virkskola" i en veckotidning med extremt tydliga bilder. Den typen av instruktioner borde en 10-12-åring kunna följa. Om man gav ut sådana instruktioner när det var virkning, och sedan hjälpte och visade de som faktiskt körde fast, istället för att visa varje person enskilt skulle det frigöras en hel del tid.
Bra idé det med virkskolan! Idag skulle man kunna ta det ett steg längre och hänvisa till filmer på youtube! Så har jag lärt mig många virk och sticktekniker jag aldrig förstod när de var skrivna i ord med nån illustration.

Jag tror inte man ska inte va rädd som lärare idag att använda moderna medier som barn känner till, t.ex. youtube.

Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Dessutom hade man syslöjd varannan termin och träslöjd varannan - oavsett intresse. Det tycker jag också var bra så det inte bara var killar på träslöjden och tjejjer på syslöjden. Jag minns att vi hade väldigt roligt både på sy- och träslöjden.
Så hade vi det upp till 6:an - sen fick man välja. Det roliga var ju att många av de sk. "tuffa" killarna faktiskt valde syslöjd. Minns nästan mer vad de gjorde än vad jag gjorde- boxershorts i hemska satintyger (ni måste tänka på detta var 1998/99 och baggybrallor o häng var högsta modet - mycket viktigt att visa rätt kallingar då!) och jongleringsbollar!

Hursomhelst: Jag är nog konstigt nog mer nöjd med mina träslöjdsalster idag än mina syslöjdsalster.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat