Citat:
Lottan skrev:
Sen ibland kan man känna att (och ta nu detta på rätt sätt alla ni här på Sysidan för det är den bästa sidan som finns och ni medlemmar är så kreativa och vänliga) Sysidan är lite stressande när man ser allt fint som alla andra hinner med och skapa. Det kommer in bild efter bild ibland från samma människor som sytt massor och jag känner bara - hur hinner dom med???? Men jag vet ju inte deras livssituation så jag försöker att stänga av den tanken.
Så nu har jag fått gnälla lite och ömka lite vid mej själv, tack!
Ha en underbar helg på er alla.
|
Men så känner jag lätt av farliga facebook! Vänner till mig verkar hinna både gå på massa roliga fester, hänga i parken på helgen, resa, byta pojkvänner, göra massa framsteg i karriären och ha råd till att shoppa massa. Internet kan verkligen vara stressframkallande!
Värst är de som är i samma branch som mig som dessutom lägger upp snygga professionella photo shots på sina superläckra designs! Och jag har knappt ens fått ihop ett ordentligt portfolio än att visa för framtida arbetsgivare.
Till problemet: Jag har försökt lösa genom att skriva upp en lista. Sen prioriterar jag utifrån den. Vissa projekt FÅR ta tid. T.ex. en virkad kudde jag började på förra sommaren. Om jag tillåter mig låta vissa projekt "vila" känns det mindre stressande.
Sen försöker jag som någon annan skrev göra mina projekt i moment, samt sätta deadlines. Att tro man ska få en hel klänning gjord på en dag är överambitiöst och skapar ofta bara stress. Så delmål brukar vara lösningen, t.ex. "den kragen ska vara gjord idag", eller "jag ska ha stickat halva framstycket av tröjan innan veckan är slut".
Så man måste vara ärlig mot sig själv. Detta kan vara jättesvårt! Men desto mer man syr och stickar (i mitt fall) lär man sig.
Så börja nu småskaligt, ta dig an ett enklare projekt för att få igång rutinen i att skapa!