Lack, Vinyl och PVC är typ samma sak. Från början menades med lack ett skinn (lamm eller liknande) med en blank lackad yta. Det är dock rätt dyrt (>130 kr kvadratfoten) och används därför rätt lite för kläder.
8< ------ Besserwissertext ----- (cut here)
"Polyvinylklorid (PVC) är en av de vanligaste plastsorterna. Det är en polymer som är uppbyggd av flera sammanbundna vinylkloridmolekyler.
-------------------------------------------
De lacktyger jag har lyckas köpa på stan (Stockholm) är trista och sladdriga, inte speciellt blanka och håller heller inte nån vidare kvalité. Jag har även köpt via nätet från den danska affären som någon nämnde. Det var rätt bra kvalité men det blev dyrt. Med frakt kostade "tyget" rund 160 kr metern (140 bred).
Den bästa lacken jag har köpt hittills är från en kille som privatimporterar i stora mängder. Den är högblank, inte sladdrig alls och jättebillig. Jag har sytt mig en sån där Neo-rock (Matrix) med fraköverdel och det blev riktigt bra. Jag har tyvärr inga bilder ...än
Den som är intressera kan höra av sig direkt till mig så förmedlar jag kontakten (germanicus@dekadance.se)
/peter
|