Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-10, 11:38   #4
missmatti missmatti är inte uppkopplad

Citat:
GLa skrev: Visa inlägg
När jag gick i 6:an sydde vi vitt förkläde o snibb, som vi sen använde i 7:an, när vi hade skolkök, hemkunskap heter det nog nu förtiden. Sydde även örngott med hålsöm, en kjol, sen sydde vi en slöjdpåse, mycket fiffig tycker jag nu, inuti påsen satte vi i en bit tyg med band, den tog man upp o använde som förkläde, o allt var samlat. Tyvär har den kommit bort, nu tycker jag att den hade varit perfekt när jag virkar eller stickar. Får kanske försöka göra en ny efter hur jag kommer ihåg den. I 8:an skulle vi göra baby kläder,navelbinda, skjorta, sticka en halsduk o sticka en tröja, o lite annat. Har även broderat några små dukar, men kommer inte ihåg vilka klasser jag gjorde detta.
Navelbinda? Vad är det?

Vi gjorde också förkläden en gång men de var inte för att vi skulle ha dem själva i hemkunskapen utanför vi skulle skapa förkläden som alla elever skulle kunna ha. (= skolan sparar pengar)

Skjortor och sticka en hel tröja känns långt mer avancerat (och lärorikt) än vad jag o min vän (+ klasskamrater) fick göra.

Jag gjorde en orm i lapptäcksteknik bl.a. Sen minns jag när vi precis börjat med slöjd vi skulle göra en kudde och en applikation på (jag gjorde en ful fisk), och så slöjpåsen såklart (men inte så avancerad som din).

Jag sydde kläder, men det var på eget initiativ så vitt jag vet. Jag gjorde kjolar(orange bredrandig manchester), nattlinnen (nalle puh), en kamoflagfärgad topp som jag aldrig avslutade, byxor, en quiltat LÅNG jeanskjol (som ligget nånstans i gömmorna), och gud vet vad!

Haha. Nu kom jag på det var inne att ha scarfs knytna back i nacken och jag sydde såklart mina sådanna scarves på slöjden.

Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Jag fick lära mig grunder i mönsterkonstruktion, men framför allt fick jag lära mig att tänka. Att inte bara följa instruktioner och att det inte bara finns ett rätt sätt, utan att man kan göra på så många sätt som man vill, bara det blir bra.

Och "Gå fort och le mycket så kommer ingen att märka det"...
Det är precis det jag saknade! Att vi aldrig fick lära oss tänka! Vi lärde oss aldrig förstå mönsterkonstruktion t.ex. Eller tänka heller för den delen.

Vi hade samma lärare rätt igenom, förrutom när hon var sjukskriven i 6:an. Då hade vi en riktigt hemsk dam mesta dels av tiden, sen hade vi en som var vithårig och typ 80 år o halvt döv, sen hade vi en som faktiskt var en liten frisk fläkt. Hon var utbildad designer och visade oss på VHS hennes egen modevisning från 1994.

Kanske ska tillägga att jag är 25 år.
missmatti är inte uppkopplad   Svara med citat