Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-31, 12:08   #4
ms_wiz ms_wiz är inte uppkopplad

Utan att gå in på siffror skulle jag vilja förklara något som jag själv inte fattade på alla de år jag hållit på med företag i större eller mindre skala. Nämligen att "företagaren" inte alls BETALAR moms. Moms är en skatt som endast drabbar slutanvändaren/konsumenten. Därför drar du av momsen på allting som du köper och lägger till moms på det du säljer. Man kan säga att du bara skickar vidare kundens moms-skuld från de föregående leden i produktionskedjan. Om du säljer till en slutkonsument eller till en annan företagare spelar ingen roll eftersom alla leden innan slutkonsumtion går tillväga på samma sätt. Din kostnad för moms är alltså ingen utan det enda som drabbar dig är ett visst arbete med att förmedla skatten vidare genom dina momsdeklarationen.
Om du inte har något företag, enskild firma t ex, och inte har momsregistrerat dig hos skattemyndigheten så är det du som är slutkonsument och därför måste du betala skatt på de varor eller tjänster som du köper in. T ex tyg, tråd, ny sax, kritor, etc.

Du kan säkert få information på närmaste skattekontor om hur man gör för att registrera en enskild firma och hur man deklarerar moms för inköp, för kommisionsförsäljningen och för försäljning av dina produkter. Man kan också gå in på verksamt.se och där finns länk till sida för registrering av firma och moms.

Hälsn. Anneli
ms_wiz är inte uppkopplad   Svara med citat