Visa ett inlägg
Gammal 2004-08-02, 15:28   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad

Hej Katharina!
Tack för tips . Jag stryker mellan varje moment (har ett strykjärn som stänger av sig självt hela tiden, och går igång så fort man rör det igen) och håller därför på med flera block parallellt. Jag började i lördags, och har nu sytt nästan 12 block (inget idag - har varit på jobbet).
Det har varit lite si och så med broderi-resultaten. När jag skulle sy min dalahäst, så fick jag kasta 2 halvfärdiga rutor... det blev hemskt buckligt och konstigt. Jag ändrade då i designen (trots att den fungerat förut), och så pressade jag vlieseline på en ny ruta (strök en kort stund bara) och använde dessutom rivbart mellanlägg, och då gick det bättre. Det påpressade vlieselinet gick sedan att dra av.
Jag broderar applikationerna innan jag skär ut mittenrutan, så blir den exakt så stor som den ska vara. Trådriktningen varierar något pga broderiet...

En sak som jag glömt fråga om är om det är dumt att ha tyger av olika tjocklek? De rosa- och grönmönstrade tygerna är betydligt tunnare än de enfärgade. I affären sa de att det inte spelade någon roll, men det kanske blir ojämnt slitet så småningom... Har jag gjort bort mig nu?
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2004-08-02 klockan 15:31.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat