Den typ av sömmar som vi försökt imitera heter "flat felled seams" på engelska. (Någon som vet vad det heter på svenska? Det ser ut så här
http://www.emblibrary.com/el/images/...flatfelled.jpg Vi har förmodligen inte gjort dem enligt konstens alla regler, men resultatet blev ändå rätt likt.)
Kompisen löste problemet med att sy "samma grensöm flera gånger" genom att helt sonika trä upp det färdigsydda byxbenet på symaskinsarmen! Tur det är rätt vida ben på de här brallorna!
Jackan blev bra. Jag har sytt själv/med hjälp eftersom köpta budodräkter inte är riktigt anpassade till min höftbredd kontra axelbredd, och det problemet har kompisen löst väl. Byxorna sitter inte så bra, en bra bit sämre än vad köpta brukar göra. Vet inte om det är mönstret som är problemet, eller kanske det faktum att vi valde att sätta resår i midjan och sy ihop den helt i sidorna istället för att ha de sprund i bägge sidor som är standard. Om jag någon gång syr en till kommer jag nog att använda ett lite mer "vanligt" mönster till byxorna, ett som åtminstone inte är identiskt fram och bak.