Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-08, 23:07   #1
Hanna_B Hanna_B är inte uppkopplad

Tjocka sömmar till budodräkt

Jag håller på att sy en budodräkt (dogi/keikogi) med hjälp av en kompis. Det är kompisen som kan, jag är tacksam för all hjälp jag får och fått... men nu har vi stött på ett problem som ingen av oss förutsett. Kompisen är borta ett tag och jag tänkte höra om jag lyckas hitta någon lösning på annat håll.

Budodräkter (alltså "vit pyjamas" till judo, aikido, karate osv. Jag gör visserligen en svart men det spelar ju mindre roll i sammanhanget) brukar sys med en sorts synnerligen bastanta sömmar. I själva sömmen är det fyra tyglager. Jag vet nu inte om det min kompis totade ihop är standardvarianten men vi har börjat med att sy ihop aviga mot aviga 4-5 mm från kanten, sen pressat isär, vikt över, sytt ihop utanför den "tjocka kanten", vikt över och sytt en söm på vardera sida om den färdiga "sömmen". Jag hoppas det där blev begripligt... resultatet ser i alla fall likadant ut som på köpta karatedräkter. Sömmen består liksom av en 1-1,5 cm tjock "rand" av fyrdubbelt tyg med en raksöm på var sida. Det ser bra ut men tar en helsikes massa tid att sy, och det går åt tråd så det står härliga till.

Jackan är nästan färdig, och jag har börjat med byxorna. Sy ihop, pressa isär, vik över, och sen sy en till söm. Nu upptäcker jag att jag inte kan sy en till sömfrån grenen till hålet nere vid foten på ett redan hopsytt byxben... det här går inte va?

Okej jag kan överge den här sömntypen i brallorna. Sy en raksöm, pressa isär och sen vända kanterna inåt och fixera med en raksöm. I jackan behövs de starka sömmarna, i byxorna klarar det sig nog med vanliga (fast jag får nog skaffa mer av den extrastarka tråden, hundrametersrullen tog slut på jackan). Nog för att det känns lite snopet. Finns det något annat sätt som ger ett utseende mer liknande ursprungssömmarna?
Hanna_B är inte uppkopplad   Svara med citat