Citat:
leningrad skrev:
Gumpan skrev: Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr
Glöm INTE bort att momsen beräknas på HELA köpeskillingen INKLUSIVE frakt, försäkring, förpackningsmaterial, hantering och lokala avgifter i landet ifråga.
Tullavgifterna är i sammanghanget mycket små; några procent bara, och hänger ihop med typ av produkt och ursprungsland.
En gammal tumregel var att moms- och tullavgifter understigande 50 kr inte togs ut. Det förefaller som en sådan "regel" fortfarande existerar på det oftare kommer hem billigare varor utan pålagda avgifter än dyrare.
Notera också att det är olika momssatser på olika produkter. Böcker beläggs med en moms på 6% medan mönster "momsas" med fulla 25%.
|
När jag har handlat från USA har jag redan till säljaren betalt för frakt o exp avgift, försäkrning m m och därmed ingår de beräkningsunderlaget för tull och moms beskattning.
På länken som jag lagt ut direkt från Tullverket beräknas det på det beloppet. Dvs. det du betalt till din leverantör inkl frakt, avgifter och försäkring.
Det åligger mig som handlar att det blir rätt Tull och skattdeklarerat om jag har förstått det hela rätt.