Visa ett inlägg
Gammal 2011-03-05, 09:38   #4
bookia bookia är inte uppkopplad

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Det verkar som det är trådspänningen som "felar"

Ta ur undertrådshylsan, håll i tråden och låt hylsan hänga fritt, ramlar den neråt är den för lös.
Skruva åt den pyttelilla skruven lite i taget, spänningen är rätt när spolen åker ner några cm när Du gör ett "litet knyck".

Sätt in spolhylsan och provsy, blir det fortfarande trassel kan du spänna övertråden.

Är maskinen provsydd hos verkstaden efter servicen?

Trä om maskinen igen, det kan vara en liten "felträdning"
Maskinen är provsydd och den ska funka felfritt. Det är bara jag som misslyckas med något.

Om jag tar ur undertrådshylsan (den där plastgrejen som tråden är rullad kring, antar jag att du syftar på) och gör som du säger, då rullas ju tråden av. Förstår inte riktigt hur du menar. Hylsan fungerar ju som ett jojo, det rullar bara av om man håller i tråden.

Jag har spänt undertråden maximalt, dvs skruvat på den lilla skruven åt höger så långt det gick. Det har inte gjort någon som helst skillnad när det gäller looparna, de är exakt lika stora som när jag skruvar skruven tillbaka 2-3 varv åt vänster.

Vad menar du med "litet knyck"? Jag är gravt hörselskadad så jag kan inte förlita mig på hörseln tyvärr om det knycket du nämner är något som man ska höra.

När jag skruvar på den lilla skruven ser jag ingen skillnad på spolen, den ligger ju plant och den verkar inte röra sig nämnvärt. Det kan hända att det låter annorlunda när man skruvat åt men det är inget jag kan avgöra, tyvärr.
bookia är inte uppkopplad   Svara med citat