Ser inte helt galet ut!
Tipset på att gå på sykurs är bra, annars kan jag också tipsa om att köpa en massa beg syböcker, spelar ingen roll om de är gamla eller nya.. När man plöjer dessa får man lära sig lite olika saker.
Att sy efter mönster är nog det bästa om man är nybörjare. Då ska du ta lätt mönster och sedan se till att ha bra verktyg såsom vass kniv och liknande.. Pfiffikus (måttsticka) eller till och med linjal går ju bra också. Då markerar du ut sömsmån med linjalen så du har exakt rätt sömsmån att klippa ut efter. ögonsmått är bättre när man är van. Jag kör fortfarande med sömsmån efter linjal och jag har sytt tusentals saker. jag brukat till och med rita ut sömsmån redan på mönsterpapperet.
Sedan kikar man på symaskinen och ser hur man kan hålla rätt avstånd.. Finns olika knep.. Ananrs kan man också tejpa dit en tejpremsa om det inte finns någonting att följa efter.
Och förstås en massa provsömnad på tygspill.. så du får in snitsen.. inte bara sy rakt, utan lära dig hur du ska sy kurvor utan att det blir fult och "taggigt" och att hålla avstånden till kanten rätt.
lycka till! övning ger färdighet.
Faktiskt vägrar jag sy något som man bara ritat upp sådär, om det inte är helt raka rektangulära stycken.

För jag hatar att misslyckas och/eller få ful resultat.