Hej Jessica!
Läste att du gått mönsterkonstruktion. Det har jag med på Stockholms Tillskärarakademi, Konstruktion och design som var samma saker i den kursen som du berättade att du gått.
Nu är det så att jag har ett jätteproblem med ett byxmönster. Kan du mycket om just mönsterkonstruktion till byxor?
Jag skulle sy upp ett par brallor till en tant som beställt av mig och vi var och köpta både mönster och tyg som skulle räcka till det mönstret. Jag sydde upp en toall och provade byxorna på henne. Nu var det så att jag köpte ett mönster och sydde efter det största mönstret. När hon provade toallen så passade byxorna i benen och vid stussen. Men dom var alldeles för små vid magen. (Hon har en stor kula.) Midjan på mönstret var 76cm och hennes mått var 103cm, mått på mönstret för höften är 102cm och hennes höftmått var 116cm, stussen på mönstret var 113cm och hennes mått på stussen var 109cm.
Som du ser så är det ganska stor skillnad just vid magen, midjan, höften. Vet inte alls hur jag ska konstruera om mönstret för att det ska bli rätt och se bra ut. Jättesvårt!

Det ska alltså förstoras 27cm i midjan och 14cm på höften och stussen passade. Väldigt skumt allting tycker jag. Är sååå förvirrad.
Kan du hjälpa mig??
Mvh Helen