Citat:
krtek skrev:
Perfekt för mig att läsa, tack. Jag har suttit med lite olika tyger och en lupp här för att bli klokare på beteckningarna på tyger. Jag har observerat följande:
"jersey", "singeltrikå" och "trikå" är alla samma typ av tyg (namnen är säljarnas namn på dem alltså). Tjocklek och material varierar. Har även "Microtrikå" som ser ut att vara stickad på samma sätt.
"muddväv" och "interlock" ser väldigt lika ut, mina interlock är ren bomull, medan muddväven har inslag av elestan så elastisiteten är olika, men själva stickningen ser lika ut. Är den verkligen det?
"Ribbad trikå" ser helt annorlunda ut jäntemot ovansående genom att ha "två på var sida" om ni förstår vad jag menar.
Är jag helt ute och cyklar? 
|
Jag är också nybörjare och har funderat en del på detta. Kom väl fram till ungefär samma slutsatser som du.

Jag tänker mig dock att interlock kan vara lite mer "randig" än muddväv och jersey, utan att vara ribbstickad. Jag har dessutom köpt olika varianter av muddväv. En som varit nästan som vanlig, lite grövre trikå, och en "tub"-variant som varit lite mer ribbstickad. Sen har jag märkt att vanlig stretchjersey kan lämpa sig utmärkt som muddväv. Ribbad trikå är väl för övrigt just ribbad, som manchester?