mekanisk är inte lika känslig för fel, kan gå lite fel men man kan få den funka ändå etc, medan dator = on/OFF! Och så är det billigare att serva mekanisk också.
Men det bästa är ju att provsy.
Mitt tips till människor med budget att hålla är att ta med dig några tygbitar och besöker symaskinsaffärer som reparerar/servar maskiner också och har ett antal beg symaskiner på display. Ta och testa en massa av dessa beg. Ju äldre desto bättre i detta här fallet, dvs de från 50-talet ca är som pansarvagn. Och av någon anledning är de billiga i Sverige. I USA t.ex. kostar de mycket mer! Kanske för att folk där förstår att det är bra med äldre symaskin som tål en massa.
Men det viktiga är att INTE köpa privat, INTE köpa från loppis/secondhandsbutik för där får man inte garanti på symaskinen och så är det grisen i säcken, man kan få en slutkörd maskin som behöver service... Det kan man visserligen också få i en sybutik men där har man större chans att få testsy och så är de alltid servade.
Som exempel köpte jag en pfaff 332, från 50-talet, för strax övre 1000 kr och den är den bästa symaskinen jag sytt på någonsin. Den går glatt i alla material, är inte kräsen med nål och tråd. Kan sy även med uddstött nål och konstiga sytråd. Och det kan man knappast säga om nya symaskiner, inte ens de dyraste.
Det är det bästa tipset jag har.
Sedan kan du spara pengar till en overlock också. Då har du en bra duo!
Jag vet att äldre symaskiner kanske inte har trikåsömmar, men då kan man sy med svag sicksack. Det brukade jag göra. Det är så folk gjorde förr i tiden.

Man får testa sig hur sicksacksömmen skall vara för att hålla osv.. Men det går.

När jag sydde Kalikå Krabater förut (velourdjur) så stod det också i deras anvisningar att man skall sy med sicksacksöm och velour är ju ganska stretchig.
Symaskin från 50-talet behöver inte vara inkapabel för den delen, min fixar knapphål och har till och med nålpåträdare. Man kanske måste köpa till lite olika pressarfötter som hjälper till med din sömnad, men det är inga problem med Ebay, man kan hitta mkt billiga sådana, billigare än i sybutiker. Fråga gärna här så du köper rätt.
Det är viktigt att du köper en symaskin som du trivs med och som gör som du vill. Och inte krånglar, krabbar och gnäller. Det GÅR som sagt även om man bara har 1-2000 kr att lägga ut, då är det beg som gäller.

PROVSYYYYYYYYYYYYYYY! Vill handlaren inte låta dig provsy eller så, då är det bara att gå till en annan butik för då kan man undra VARFÖR han/hon vägrar låta dig provsy?