Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-25, 21:59   #3
Busen Busen är inte uppkopplad

Smile

Tack, Fastlove!

Det blir definitivt sidenband till snörningen! Är inte sugen på att lära in ett extra hantverk under terminens enda lediga dagar.

Vårt danska hem är så fuktigt att jag inte vågar snurra ihop blött tyg, eftersom det säkerligen kommer börja mögla. Om jag hittar något billigt, crinklat tyg som liknar linne, köper jag nog det och hoppas att ingen superhistoriker synar mig i sömmarna. Annars får jag väl knöla ihop en vanlig linnesärk i ett trångt utrymme och hoppas att den liknar en chainse när jag tar fram den igen. Jag har testat bliaut-rynkeffekten på en toille och det kommer bli så fint. Längtar efter att den ska bli klar!

Väldigt bra tips om tygremsor + band! Jag är dock usel på att brodera och är osäker på hur pärlbroderierna såg ut. Målade man på tyg förr, eller är det en modern genväg? Finns det bilder på 1100-talsbroderier på internet, eller måste man läsa sig till det i böcker?

Förresten, det där bandet kring midjan, har ni något tips om hur man får till det snyggt? Ska man bygga ett likadant band, som i kanterna, fast dubbelt? Jag har sett några varianter där bandet slutar där man knyter och sedan fortsätter i någon slags snoddar. Tycker det är fint, men kan inte minnas att jag har sett några historiska belägg för det.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat