Jag har en fundering angående nålremmen som håller planchetten på plats i den här korsetten. Jag har Janet Arnolds "Patterns of Fashion: The cut and construction of clothes for men and women c1560-1620" Men i den står det i princip bara att det är en sådan nålrem som remögonen i nederkanten av plancettens kanal är till för.
Men för att kunna ta ut planchetten måste man ju ha en öppning också och någon sådan kan jag inte se varken på bilderna i den boken eller på foton av den faktiska korsetten. Är det någon som har någon idé om hur det är meningen det ska funka?
I min skalle verkar det enda som skulle funka vara att ha planchettens kanal öppen nedtill och sy hål i både det innre och det yttre lagret och sedan trä i remmen genom bägge lagren efter att planchetten är införd. Men skaver inte planchetten onödigt mycket på nålremmen då? Känns mer logiskt att ha öppningen i kanalens övre ände, men där finns ju inga remögon.
Dessutom ser det ut som att kantbandet är sytt runt hela nederkanten, även planchettkanalen.
Tolkningar, åsikter, funderingar?
|