Tack till er som svarat. Jag har nu virkat färdigt 208 st mormorsrutor i acrylgarn. Varje ruta är 10 x 10 cm stor. Dessa ska jag virka ihop till en pläd. Jag har ju som sagt inte tålamod med pippepill, så smyckestillverkning, scrapbooking, broderi och handsömnad är då rakt inte min grej.. Men mormorsrutorna gillar jag verkligen, både arbetet och resultatet. Och fort går det ju också. Men jag avskyr att fästa alla trådarna med nål. Det är ju 10 tåtar att fästa- på varje ruta.. Så jag var urless på att göra detta redan när jag bara hade virkat ett 20-tal rutor. Sen såg jag en film av en man som virkar. Han har nu lärt mej en hel massa om virkning.. Han virkade in tåtarna på rutorna vartefter han bytte färg. Så det gör jag också nu. Enkelt snyggt snabbt och smidigt.. Det gjorde en rent otrolig skillnad för mej. För nu när rutan är klar, är ju också tåtarna fästade i samma svep.. Om ni tror att ni också kan ha nytta av denna teknik, eller helt enkelt bara är nyfikna på vad jag menar och hur mannen gör, så kika här:
http://www.youtube.com/watch?v=oFP4PTGcCnw
Han har gjort många små filmsnuttar gällande virkning. Väldigt informativa, och man ser hur han virkar under tiden han beskriver hur han gör. Så till och med jag som är helt novis gällande virkning- har lärt mej en hel del, tack vare Mikey. Jag har nu också lärt mej av mikey hur man virkar dekorationskrans med fjärilar, blad och påskliljor. Så jag har nu virkat flera fjärilar.. Hälsningar Ewa