Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-04, 21:38   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag måste säga att det är bättre med stor greppsyta pga att man verkligen behöver all grepp man kan få..

Om man har en symaskin där man kan ställa nålpositionen fritt (mer än bara mitten, höge, vänster) så tycker jag att du ska justera tills du har exakt 6 mm (eller vad din sömsmån är) till kanten. Då kan du nyttja fulla pressarfotens bredd till att mata tyget med för det behövs verkligen. Men här kan man inte ha raksömsplåten (se nedan)

Om du inte har sådan symaskin kan du göra som jag: ta en spetsig permanent penna och mät ut 6 mm och rita linje på pressarfoten. Eller sätta ut tejp på stygnplåten, men då skyms det ju visserligen och inte lika bra idé.

Och en 3:e förslag, ta "quilt"-foten. Den har vanligen 6 mm bredd. Men där förlorar man på gripytan. Det finns speciella fot som är 6 mm på ena sidan och fullbred på andra sidan, vilket är ju bra.

Och om man syr med nålen centrerad (dvs inte efter första förslaget) så kan du göra som jag: köpa stygnplåt för raksöm, den har bara en cirkelrund hål och då minimierar risken för tugga/svälja tyg! Kom bara ihåg att byt plåt när du ska sicksacka. (men där har jag en annan maskin för.. )
Underlättar om man har maskin där man bara behöver snäppa på/av eller dra på/av plåten och inte behöver skruva hela tiden. Sedan så finns den här lösningen tyvärr inte för alla symaskiner. Jag hittade min efter 2 års idogt letande båda online och offline.

Att hålla i tråden när man börjar sy är också bra vid pyttejobb.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat