Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-04, 09:11   #8
garbo garbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 5
Tack Cessi!

Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg
Näää, inte ge opp så lätt ....

Ta dig tiden att "gå på äventyr" i virkandets sköna konst på engelska.

Ta fram originalbeskrivningen (länken), ta fram "papper och penna" alternativt ett tomt worddokument.

Översätt de grejer du kan med din vanliga engelska.

Googla på de grejer du inte kan.
"back post double crochet" t ex. Då får du fram förklarande länkar. Dels youtubefilmer där de visar hur det går till, dels förklarande text/bilder.

om man googlar virkning ordlista verkar det finnas översättningar också.

(Själv är jag stickare och har egentligen aldrig fått till virkning ens på svenska, men jag har gjort den här resan att sticka på utrikiska och jag kan varmt rekommendera att våga steget! Nu stickar jag nog ungefär lika mycket "på engelska" som "på svenska".)

Tillåt dig att vara en nyfiken nybörjare. Precis som i så mycket annat så är det en massa nya grejer och termer som man inte känner till i början. Men sen börjar de återkomma och man känner igen dem. Du får tillgång till väldigt många fler beskrivningar genom att göra lite grovarbete i början.

Heja dig!
Tack snälla du Cessi för ditt peppande inlägg! Jag ska försöka virka dessa tofflor. Nån gång.. När jag kommit till klarhet och törs ge mej på de engelska termerna.. Jag är ingen virkare jag heller, mormorsrutor är ungefär vad jag klarar av innan tålamodet tryter.. De går fort att göra, och blir så olika i färger. Jag är inte skapt med tålamod för att virka stora projekt. Jag skulle aldrig nånsin ge mej in på att virka t ex en gardinkappa eller liknande. Jag stickade enormt mycket tröjor och dukar förr i tiden. Men sen många år tillbaka ät det nästan bara symaskinen som gäller. Jag syr mest lapptäcken-det är min passion. Inget pillepill, inga konstigheter alls, jag låter tygerna tala.. Jag tycker även att det är kul att sy lapperidukar.. Men jag ska göra som du föreslog: jag ska sätta mej med det engelska mönstret och översätta det jag inte förstår. Kanske kan jag få till en förståelig beskrivning till slut.. Hoppas jag sparade mönstret, är inte helt säker på det. Men om jag inte hittar det på nätet igen, så finns det ju så himla många andra beskrivningar på engelska.. Nåt ska jag väl kunna hitta för att lära mej att virka på engelska.. Och om jag får kläm på engelsk virkning, så kommer jag förmodligen att bli fast i virkeriet jag också.. Så än en god: tack Cissi för ditt inlägg! Hälsningar Ewa
garbo är inte uppkopplad   Svara med citat