Citat:
Sotis skrev:
Nu vet du inte vad du snackar om Carl!
Jag har sytt på båda maskinerna och som symaskin är NV-350 LÅNGT före NV-900. Knälyft, bättre matning, fler sömmar, bättre motor, helt enkelt högre kvalitet.
Som jag sagt på annan plats: Därmed inte sagt att NV-900 skulle vara ett dåligt köp. En alldeled utmärkt kombimaskin. En bra symaskin också, men om man inte vill ha broderidelen får man en bättre symaskin för mindre pengar om man köper NV-350.
Tillägg: Du kan ju väga din NV-900 utan broderimodulen. Min NV-350SE väger 8,5 kg vilket torde vara några kilo mer än en NV-900. Fördel/nackdel? Beror på behovet men att det skulle vara detsamma under skalet, ja det kan man ju glömma!
|
att nv-350 väger mer kan bero på att knälyften har mekanik som väger. och att manöverpanelen med separata knappar och strömställare på insidan väger mer. (en stor lcdskärm bara kanske 20-100 gram)
att motorn skiljer kan bero på annan utformning av elstyrningen. troligen sköter pedalen en en strömställare som ger mer spänning till en pulsbreddmodulator (PWM) som ger längre strömpulser beroende på hur motor och tygmatning belastar.är ju en vanlig teknik i många sammanhang så det finns nog många olika olika lösningar från brother. lilla nv-30 skrev ju nån här på sysidan att den tuggar ju igenom 8 lager jeans så nv-350 har säkert en kraftfull motor.
pedalen på nv-900 heter enl dekal under "model T, fc-322) vad heter den på nv-350? pedalen har fin skänsla med lagom återfjädring och man lär sig trycka lagom progresivt så man man krypköra extremt sakta utan att motorn brummar som på gamla maskiner.
vad skiljer i tygmatningen? är det fler taggiga skenor och längre slaglängd? nv-900 har två långa på varje yttersida och två korta innre och framför dessa finns två piggar som matar framför. detta matar fram bra i alla tyger tycker jag.
knälyft behöver jag inte spaken för pressarfoten är ju lätt att nå och är lätt och följsam att manövrera utan några obehagliga slag och snäpp ljud som finns hos andra maskiner. bara slå till spaken så är det lyft eller sänkt.
behöver jag fler sömmar laddar jag lätt från minneskort och från dator. men usb port skulle vart bra att kunna ladda direkt från små usbminnen. de är ju billiga och kan lätt ligga framme. bara tejpa infolapp vilka mönster som finns på dom.
det är klart nv-350 har knappar för varje funktion och med klickkänsla som ger kvalitetskänla. det är ju bästa.
men det går ganska lätt att följa menyerna och välja nån av de virtuella knapparna på tryckkänsliga lcd skärmen.
tycker det är helt fantastiskt med brodyrmöjlighet för ca 8000 kr förr fanns bara singer med en styrning från nintendospel som gav brodyr men den gick ju inte att köpa och bernina och husqvarna var för tokdyra. tills brother sprängde prisvallen.
nu kan alla ha en maskin att växa med.
är det nån smart som vet hur man kan trixa och koppla med kortläsaren så man kan få usb-läsning till maskinen?