Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-07, 14:49   #1
VickyA VickyA är inte uppkopplad

Question Lämpliga inställningar för provdocka?

Jag har precis fått hem min ställbara provdocka och inser att riktigt sån där kropp har jag ju inte...

Det som felar är att dockan är mer timglasformad och jag har visserligen relativt smal och har väl markerad midja, men inte riktigt sååå stor skillnad som på dockan. Felet är väl egentligen att dockan är tjockast vid höftbenen medan jag är tjockast någon knapp dec längre ner, mer runt runpan.

Så hur ska jag göra när jag ställer in den? Ska jag ställa in stussvidden efter det största måttet jag har även fast det inte är på riktigt samma ställe som dockans, eller ska jag ställa in det mått jag har där ratten är?

Det andra problemet är att när jag mäter mig medmåttband och ställer in dockan (och mäter dockan) så stämmer det inte... Ja det hör väl kanske ihop med det jag gav exempel på ovan - att jag o dockan inte har samma "form", samt att ytterkanterna på mig är mer "formbara" Nu har jag trätt på dockan en klänning som för tillfället sitter väldigt tajt på mig (på gränsen till osnyggt) och fyllt ut dockan via rattarna. Men om jag då mäter dockan stämmer måtten inte med de mått jag får fram om jag mäter mig själv med måttband

Så när jag nu ska sy en klänning och använda provdockan som ja just provdocka - hur ska jag ställa in den så att klänningen blir bra?
VickyA är inte uppkopplad   Svara med citat