Ull värmer även om det blir fuktigt och det värmer väldigt mycket bättre än bomull. Ull tycker jag är det bästa alternativet. Ska understället bäras närmast kroppen och du vill använda ull så se till att det är väldigt mjuk och fin ull - annars kan fibrerna rivas och det kliar alldeles förfärligt. Tittade på ullunderställ i en butik för ett tag sedan. Lånade hem ett billigare och det var som att klä sig i en myrstack. Köpte sedan ett mjukt och fint men ack så dyrt underställ och det kliade inte ett dugg.
Det finns ju syntetunderställ också och idén med dem är att de inte suger åt sig svett/kondens utan den transporteras igenom dem, bort från kroppen. Luftlagret i understället ska vara det värmande. Det här tycker jag inte fungerar tillräckligt bra. Dessutom brukar syntetunderställ börja lukta illa även om man tvättar dem. Jag vet inte hur det kommer sig att tvätt inte hjälper. Dyrare syntetunderställ brukar innehålla silverjoner för att motverka dålig lukt.
Välj ull, tycker jag. Oavsett om det ska vara innerst eller ovanpå underkläder. Naturmaterial är oöverträffat.
|