Jag har sytt en kappa av en ganska tjock polyser/bomull. med lite impregneringsspray klarar den lite snöoväder hyfsat. Mellanfodret är klippt ur en gammal utsliten kappa i någon ullblandning + tjock fleece. Fleecen är bara som en väst kring kroppen - alltså inte i ärmarna eller "kjolen" för att det inte skulle bli klumpigt. Innerfodret är vanligt halt syntet-fodertyg för att kappan skulle bli mer lättburen och lättare att ta på och av.
Jag gillar att gå varmt klädd så jag tog i allt jag kunde med mellanfodret. Kappan är mycket varm men också tung. Både ullfodret och yttertyget väger en hel del. Ull värmer mer än fleece. Ull värmer även om det blir fuktigt. Ull kräver tvättmedel som är anpassat för ull och kan inte tvättas för varmt... vissa ulltyger kräver kemtvätt.Fleece är lätt och torkar snabbt om det blir blött. Det klarar vanlig maskintvätt och vilket vanligt tvättmedel som helst... somliga blir noppiga så något anitstatmedel kanske kan vara bra... men det spelar kanske mindre roll om det ska vara mellanfoder. Fleece är lite stelt. Ull är kanske inte jättesmidigt om det är tjockt men har ett finare fall än fleece.
Bävernylon tycker jag är överskattat. När det blir lite slitet blir det luddigt och tar åt sig vatten och smuts jättelätt. Då har jag hellre rejäl tjock bomulls/polyester-poplin som jag nämnde ovan och impregnerar den.
Vill du kunna variera hur varmt du ska vara klädd kanske du ska sy en skal-jacka i endast yttertyg och tunnt foder och ha varma tröjor under istället.. eller göra ett löstagbart varmfoder.
Hoppas du fick några tips och idéer nu!