Jag har också en Babylock Evolve och är också, liksom föregående talare, toknöjd!!
Den syr jämnt och smidigt, aldrig några problem med overlocken överhuvudtaget.
Täcksömsbiten kan vara lite känsligare. Jag har aldrig sytt på en CP så jag kan inte jämföra själv, men intrycket jag får från dem som har CP är att den är MYCKET känsligare och kinkigare. Det som trixade lite för mig var att sy täcksömmar över sömsmåner (tex över sidsömmen när jag fållar en tröja). Man får absolut inte hjälpa till att mata för då går trådarna av. Det man får göra om sidsömmarna är för tjocka är att stanna när pressarfoten precis kommit fram till sidsömmen och börjar lyftas, lyfta pressarfoten och lägga något under bakkanten så att den kommer i våg, och sen är det bara att köra. Oftast funkar det dock med att bara lägga sidsömmens sömsmåner åt olika håll och sen bara sy över.
Jag använder alltid Dor Tak-tråd och stretchnålar. Det är ju vanliga symaskinsnålar, så det går bra med vilken sort som helst.
Och det är inte det minsta krångligt att byta mellan overlocken och coverlocken. Bara att flytta nålarna. Inget mera.
Senast redigerad av Hello den 2010-11-24 klockan 13:46.
Anledning: Tillägg
|