Hej!
Jag har inte heller provat Tashambras, men jag tittade på länken du skickade, och såvitt jag kunde utläsa av beskrivningen, så var det ett färdigt mappsystem för en vanlig filhanterare. Mappar i windows kan vem som helst göra.
Finessen med CatalogXPress (som är ett komplett program) är att man kan klicka på en kategori (t.ex. "All") och se alla bilder på en och samma gång. Ungefär som när man öppnar Clipart i Office och väljer kategorin "alla" för att se alla bilder, så kan man göra på samma sätt med brodyrerna. Sedan kan man klicka på en specifik bild och får då denna bild uppförstorad i en särskild ruta. Här ser man trådfärger och man kan dessutom göra noteringar om broderiet. Det finns suveräna funktioner för printning av innehållet samt sökning av broderier.
Det kostar ju inget att prova, vilket jag har gjort. Tyvärr har min 14-dagarsperiod gått ut nu, så jag kan inte lägga in någon skärmdump över hur det ser ut, men på annthegran.com finns det en liten användarmanual att ladda ner och det finns lite bilder över hur programmet ser ut. Jag har inte bestämt mig för om jag ska köpa licensen, för jag håller inte på och laddar ner så mycket broderier, utan designar själv, och det rå-format jag skapar i (JAN) finns tyvärr inte representerat i CatalogXpress. Däremot hanterar den sew-, jef-, pes- och hus-filer m.fl. Programmet är nog perfekt om man brukar ladda ner broderier just från annthegran.
Titta in på
www.annthegran.com och läs mer om programmet.
mvh/Gunilla