Citat:
leningrad skrev:
Jag kan tycka att benämningarna 'negativ kritik' och 'positiv kritik' låter besynnerliga men så är jag inte riktigt "svensk" längre.
All kritik syftar ju till att fungera som återkoppling ("feedback" på svenska) och då innebär det ju att även kritik som säger att något är fel och kan/ska rättas är positiv. Militären har uttrycket "gör om, gör rätt", vilket tydligt speglar det här.
Jag tror vi svenskar är rädda att säga något som kan tolkas som negativt. Idol-juryn "mobbar" när de berättar att vissa deltagare inte har läggning att med sång och musik och min hustru som arbetar som hemspråkslärare har fått instruktioner att inte föra fram "negativ kritik" när hon skriver sina skriftliga omdömen.
Alltså jag tycker man kan meddela fel någon gör men också berätta hur saker ska göras.
|
Kanske det är bättre att säga att man bör ge konstruktiv kritik än att använda orden positiv eller negativ kritik, kritik som sådan är ju som sagt en sorts återkoppling där man kan framföra åsikter om både positiva respektive svaga sidor hos något.