Köpte en begagnad Husqvarna automatic i måndags. De bedyrade såklart att den fungerade jättebra men när jag nu skulle sätta mig och testa maskinen så har jag två problem...
1. Sicksacken syr raksöm med jämna mellanrum. Gjorde rent maskinen (har dock inte oljat den, ska åka in till stan och köpa det och tråd på fredag) och då fungerade den bättre.
2. Övertråden går av heeela tiden. Det är tunn tråd och har ingen vidare koll på kvalitén och inte heller koll på vilken nål det är men frustrerande likväl.Sydde i lakanstyg (dubbelt) och det är som att övertråden inte får med sig undertråden ibland.
Funderar på om jag måste lämna in den för service på en gång eller om jag kanske kan göra något åt saken själv. Vet av erfarenhet att man ibland måste lära känna sin maskin.
Maskinen är väldigt sparsamt använd. Har använts 1 gång de senaste 20 åren. Kan det vara en nackdel för mig? Jag tänker att ju mindre använd desto bättre skick men det behöver ju inte alltid vara så. Den går mjukt och känns behaglig på alla sätt utom att den inte syr då... Haha.
Hoppas verkligen att jag kan få den att fungera så att jag kan börja sy ordentligt, gillar gamla maskiner bäst även om de kan bråka en del.
Så vad säger ni? räcker det med smörj eller måste den lämnas in tro? Och vad kostar det i så fall? Köpte maskinen för 1400 kr och har inte lust att lämna in den på en gång nu.
Hoppas någon kan hjälpa mig.