Ja, man kan köpa till alfabet. Köper man Embirds färdiga alfabet kan man skriva som man gör i ett ordbehandlingsprogram och man kan manipulera sina bokstäver en hel del. Sätta dem i cirkel eller båge, fylla dem med mönstrat fyll i stället för satinstygn eller bara göra kontur och så vidare.
Detta kan man göra i Font Engine också, men då har man alla TrueType typsnitt man har på datorn till sitt förfogande. Alla ger inte bra resultat, men man lär sig efter ett tag vad som brukar funka. (Det är för övrigt detsammma i andra program som hanterar TrueType-typsnitt.)
Embirds färdiga alfabet kostar ungefär $15/styck. Jag använder ofta nr.17 till barngrejor för egen del. (jag har andra textmöjligheter i andra program, men jag tycker nr.17 är så bra så jag har köpt det i alla fall.) Tyvärr brukar man få fylla på med ringar och prickar i våra ÅÄÖ, men det är inte så besvärligt. Man kan ju använda punter och så som finns med i alfabetet och flytta till rätt plats.
Så kan man förstås i Embird som i andra program ladda in en bokstav i taget från andra färdiga alfabet man kan ha samlat på sig. Men det är ju lite mer jobb...
|