Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-26, 12:54   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det var så lite. Jag vill förtydliga lite för det kanske låter konstigt det där med butikerna, framför allt om man är lite yngre (uch det låter som jag är gamal som gatan, nåja). För ett antal år sedan så gjorde man en mall för hur olika storlekar skulle vara enligt de vanliga måtten t ex midja höft och byst. Sedan några år tillbaka har alltså ganska många märken fuskat med dessa måt för att kuna sälja mer. Däremot så har mönstertillverkarna fortsatt så som man ska enligt systemet vilket gör att man tror att man gått upp i storlek även om men egentligen inte gjort det. Jag har till och med sett mönstertillverkare som skrivit stora noteringar om detta faktum på deras kataloger.

Nu håller man på att ta fram ett nytt måttsystem för hela Europa (som det är nu så är en 38 i frankrike och sverige inte samma sak) men det tar tid för man kan inte komma överens på vissa punkter. Det man vet är att man förutom de olika bredderna även kommer ta hänsyn till längden. Vilket jag som 180 cm lång uppskattar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat