Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-10, 22:04   #7
bila bila är inte uppkopplad

En bok som jag tycker är guld värd är "Sy kläder av mjuka tyger av Åsa Lennartsson". Den bekriver hur man syr i mjuka tyger på en vanlig symaskin. Tyvärr har boken ett antal år på nacken, den finns inte kvar ute i handeln, kanske kan du låna den på biblioteket.
Man får prova sig fram. Testa fuskoverlock sömmar och elastisk raksöm. När hade min husqvarna 2000, hittade jag ingen söm som jag tycke fungerade bra. Jag löste detta genom att sy först som söm en smal zigzag och sedan sydde jag en bredare utanför.

När du syr en tröja. Börja med axelsömmarna Syr du raglanärmtröja syr du i ärmarma först.och sedan brukar jag göra halsen. Klipp till en tygbit till halsringen och testa den genom att dra den över huvudet och se om det går. Vik den dubbel och sy fast den, den ska vara mindre än halsringen. Du drar ut tyget så att halsringen och kanten blir lika långa och så syr du fast det.
Sedan syr du ihop sidsömmen och ärmen samtidigt. Sedan är det bara att fålla med till och ärmarna. Det kan du göra med tvillingsnål. Eller med våffelsöm.
Sedan är tröjan klar.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat