Visa ett inlägg
Gammal 2005-09-22, 11:19   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad

Föröker besvara så gott det går, fast jag in te kan Husqvarnaprodukterna (men det mesta är ungefär detsamma i alla märken):

1. I alla program jag har är det så att första rutan ät försat färgen.

2. Att mönsterpassas kan vara ganska trixigt och kräver träning. Om bården fyller upp hela ramens brodyryta (inte själva ramen, det är "marginal" på ytan så bågen är störe än broderytan.) är det lite lättare än annars. Då vet du hur stor område du har att leka med, och kan mäta ut var mittpunkten ska vara nästa gång du spänner upp. Vad som sys först behöver du inte bekymra dig om, utan det viktiga är hur det färdiga mönstret fyller upp ytan. Prova!

3. Broderytan på din maskin är 10x10 cm (tror jag, haade du inte en Orchidea? jag känner inte igen 115x120mm alls). Med en större båge kan du sy ut flera 10x10cm-områden utan att behöva spänna om tyget. Du flyttar ramen i maskinen istället. Ditt mönster måste då vara uppdelat i bitar så att varje bit ryms inom ett av de 3 (skulle jag tro) områden din maskin syr ut. På engelska kallas det att man "split design", om du skulle söka efter information.
Vad ditt program har för möjligheter där vet jag inte alls. Embird är ganska bra på det i alla fall.
Skulle du göra ett mönster som är större än 10x10cm kan inte det skrivas till din maskin om du inte delat upp det i bitar.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat