Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-16, 13:22   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad

De flesta märken är bra när det var väldigt långt tillbaka i tiden, typ 50-talet. Sedan börjar det gå utför men här skiljer det sig mellan märken. Vissa har gått ner sig mycket tidigt, medan andra hållit lite tag till.

Och en del märken är "bra" men kan behövas byta ut plastdelar som spruckit, t.ex. Husqvarna 2000-maskinerna (60-70-tal) för att nämna exempel (dessa är känsliga när det gäller vreden, lätt att vrida sönder).

Min favorit är Pfaff. De är bra fram till ca 80-talet/tidig 90-tal med några få undantag. Sedan köpte ju Husqvarna upp märket och skrotade fabriksmaskiner gjutformar, reservdelar så efter dess är Pfaff egentligen Husqvarna-maskiner. Jag är inte helt säker på när det skett så jag brukar ha fram till 80-talet som min egen fingervisning när jag är ute och tittar efter Pfaff-maskiner.

Men tänk på att även de halvgamla märken har linjer som är budgetmaskiner tillverkade i Asien och är av lägre kvalité. Inom Pfaff heter de Pfaff Hobby. (däremot Hobbymatic som jag har har samma tyska kvalité som de "dyrare" maskinerna och är bra)

Lär känna budgetmaskinernas namn och undvik dessa.
Bernette, Huskystar, Pfaff Hobby, osv....
Undvik helt Yamata, Toyota och andra udda märken som man vanligtvis förknippar med lågpris-elektronik... Coline, AEG, osv.... Stormarknadssymaskiner alltså.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat