Även om du har en enkel maskin, så har du troligtvis lite sömmar som kan fungera.Tex elastisk raksöm, kanske har du någon overlock som också.
Du kan också testa att sy med zigzag du har normal stygnlängd och en stygnbredd runt 1. Och sedan brukar jag kasta sömmen som vanligt. (Syr alltså sömmen två gånger smal zigzag innerst bred zigzag utan för sedan klipper jag bort tyget som blir över).
Det går inte att säga riktigt hur du ska ställa in maskinen,det är olika på olika tyger. Man måste testa sig fram, innan man börjar att sy.
När man syr en tröja. Brukar jag sy ihop axlarna först. Sedan gör jag halringningen klar. Sedan sy i ärmarna. Efter det syr jag ihop plagget Ser till att sömmarna på ärmarna kommer mitt emot varandra .
Och så är det bra att fålla eller sätt in muddkanten. Så är tröjan klar. Muddkanten går du mindre och även halskanten gör du mindre än plagget. Halskanter brukar jag prova. När man syr sträcker man tyget olika.
Jag tycker att det är jättekul och det går ganska snabb att sy en tröja.
En bok som tycker är jättebra Åsa Lennertsson Sy Kläder av mjuka tyger ICA förlaget.Tyvärr har boken några år på nacken, men du kan kanske hitta på biblioteket eller köpa den begagnad. Bilderna är lite gammalmodiga har man överseende med det så finns det massor att lära och den handlar om att sy på en vanlig symaskin. Det finns också grundmallar till tröjor, byxor och kjolar i storlek 3 mån-herr xl (även dammönster)
Senast redigerad av bila den 2010-08-15 klockan 08:49.
|