tack för alla svar! pressarfot har jag hittat, en av de jag sökte fanns redan med men jag förstod det inte eftersom jag inte vet hur de skall se ut.

jag köpte en manual från en svensk nätbutik, superbra investering (det var då jag förstod att de redan fanns med ett sortiment av pressarfötter!)
men däremot inga spolar än, jag har varit in till min lokala husqvarna butik igen och de skulle återkomma när symaskins reparatören som borde veta är tillbaka från semester. spolarna som jag har ha platta sidor och funkar felfritt i maskinen, inget att anmärka på dock har jag bara 2st. ingen av de spolar som Huskvarna säljer nu stämmer med dessa spolar (enligt den lokala butiken). de gamla spolarna stämmer också (enligt vad jag kan se) exakt med de i manualen. Huskvarnas standardspolar som skall funka till alla maskiner var alltså de jag provade först av allt. dessa stämmer inte i utseende eller funktion! "standardspolarna" har rundade sidor medan de till min maskin har helt platta, standardspolarna är också ca en mm mindre och förmodligen gör det oerhört lilla glappet att tråden hela tiden hoppar ur. maskinen är inte mycket använd efter servisen för ca 2år sedan och eftersom de dessutom funkar super bra med rätta spolarna så tvivlar jag att det är fel på maskinen.
jag tänkte avvakta och kolla om reparatören har någon idé om det går att använda någon annan sorts spolar eller om man kan byta ut spolkapseln så att jag tex kan använda standardspolarna. har han ingen ide så testar jag idéer och tips från tråden och från privata meddelanden. detta borde ju rimligtvis gå att lösa!
(enligt manualen skall spolarna som passar den här maskinen heta "41 12 876" och de säljs om 6stycker per paket)