Visa ett inlägg
Gammal 2010-06-15, 11:53   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Jag syr dockkläder själv, och det jag tycker är jätteviktigt:
Att hålet för nålen inte är för stort, stort plus om man kan byta enkelt och snabbt till en raksömstygnplåt. (dvs inga skruvar, bara snäpp på snäpp av) Vissa symaskiner erbjuder inte raksömstygnplåt som alternativ då blir det inte så lätt. Det hindrar alltså tyget från att åka ner, och det är i synnerhet viktigt när man syr så smått, typ krage som är 5 mm bred.

Att man kan sy långsamt, ungefär 1 stygn i taget. På digitala symaskiner kan man ratta och bara sy 1 stygn i taget men jag hatar datoriserade och hatar det där med att justera stygnhastighet på maskinen, jag vill ha båda mina händer fria. Då kollar jag istället hur pedalen beter sig. Går det lätt att styra pedalen noga? Har den stort registerutrymme? Typ 10-15 cm mellan "gasen i botten" och noll. Många moderna har mycket små pedaler där man svårligen kan styra.

Det är det viktigaste när jag vill sy dockkläder. Min huvudsymaskin har vanligen raksömstygnplåt installerad. Som sagt, det är irriterande att behöva krångla när man byter stygnplåt så det är bra om man kan byta utan att skruva. Alternativt kan man ha två symaskiner, en som bara syr raksöm jättefint (gärna en gammal fin symaskin som bara syr fina raksömmar) och så en för sicksack och andra sömmar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat