Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-14, 07:26   #19
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Varsågod! När man inte riktigt passar in i mallen så tvingas man förr eller senare att lära sig mönsterkonstruktion i viss grad. Samtidigt så blir det ändå lite jobbigt i och med att det är sällan mönsterkonstruktionsböcker har sin utgångspunkt i något annat än just samma mall som den de flesta köpemönster också använder sig av. Så, man får helt enkelt tänka själv. Och mäta, mäta och mäta.

Jag började konstruera mönster för några år sedan när jag tröttnade på att köpa dyra mönster som ändå inte passade. Då gjorde jag det på mitt sätt, just genom att mäta sjuttioelva gånger för att varje bit ska bli rätt. Att sätta hälften av bystvidden fram och hälften bak fungerar enbart om man är A-B-kupa, om än då. När jag nu, några år senare står med en byst som gör att det inte går att köpa kläder annat än i trikå är jag rätt glad över att jag tog mig tiden att lära mig att hitta en metod som faktiskt fungerar i stort sett oavsett form.

När du väl får ordning på mönsterändringarna tror jag att det kommer att gå betydligt bättre för dig också. För, det är inte så svårt egentligen, bara mest ovant. Och när man vet hur man gör kan man sy mycket fina kläder som passar väldigt bra.

Men, åter till ämnet. Börja med bysten och se till att den får plats. Sedan kan det även vara idé att titta på ryggbredden (som kan behöva minskas), men också en del andra saker. Hur som helst är det alltid bra att börja med det största felet först, eftersom det är svårt att se vad som orsakar vad. Får du ordning på bysten kan det vara så att mycket av det andra löser sig ändå.

Och, funderar du över något, fråga igen! Vi är många här på sysidan som gärna hjälper till.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat