Börja att mäta på dig själv med en välsittande bh utan klänningen. Sidosöm till bystpunkt (=den putigaste delen på bysten, oftast där bröstvårtan är=, axel till bystpunkt, bystpunkt till bystpunkt och underbystlinje (där sömmen under bysten ska vara till bystpunkt. Gör sedan samma sak på plagget. Notera skillnaden. (bystpunkt där är antagligen någon cm ovanför slutet på bystinsnittet).
Ta sedan och klipp i sär mönstret för själva överdelen. Ta insnitten och fortsätt upp mot axeln så får du en prinsesskärning så länge. Vi kan ta bort den efteråt.
Säg att din bystpunkt till bystpunkt är ca 2 cm större. Då börjar du med att ta överdelen av mönstret, klippa i sär nästan upp till halsringningen och dra isär två cm mitt över bysten. Rita sedan om insnitten så att varje insnitt då blir 2/2=1 cm bredare i basen.
Titta sedan på sidsöm till bystpunkt. Du kanske har 1 cm med där. Då lägger du till vid bystpunkten på den framdel som ska vara vid sidan. Rita om kurvan från underbystsömmen till bystpunkten och sedan till axeln. Titta sedan på axel till bystpunkt. Skillnaden där lägger du till genom att spräcka mönstret strax ovanför, eller vid bystpunkten och sedan sära på mönster. Klipp dock inte ända till ärmhålan, ärmhålet ska vara instakt. Sära lika mycket på mittdelen. Sedan gör du samma sak med bystpunkt till underbystlinjen. Tänk på att bevara sidosömmen hel utan att ändra på den. Ofta kan det räcka med att helt enkelt förlänga lite nertill på mönsterdelen. Jämför sedan dina axlar med mönstret. Det kan vara så att det behövs lägga till, och det kan vara så att det bara berodde på att bysten inte fick plats. Mät därför. Behöver du extra vidd så föreslår jag att du lägger till den vid prinsesskärningen mitt på axeln.
Sedan kan du försöka pussla ihop dina delar igen. Lägg ihop dem vid axlarna och rita ihop. Snygga till så att alla linjer ser bra ut igen. Förhoppningsvis bör det passa bättre nu.

Då vi inte har ändrat något som sys ihop med den nedre halvan av mönster så bör du kunna ha kvar den som den är om den passade hyfsat tidgiare.
Hänger du med i mitt svammel eller är det helt oförståerligt?