Citat:
syfantasten skrev:
Jag brukar tänka på när jag ser gamla svenska filmer så packar någon väskan och flyttar in till staden och allt rymms i EN resväska som de dessutom BÄR!
|
Oj, ja jisses.
Fast den personen tog alltså inte med linnegarderoben, den tenderar vara större förr än idag.. hos vissa kanske.

Och möblerna! Men människor äger helt klart många gånger fler saker idag. Men mycket av det vi har är billigt krafs producerad i låglöneländer.
EDIT:
På tal om då och nu. Jag har läst och tycker själv, att textilier producerade för ca 50 år sedan och mer tenderar vara i högre kvalité än motsvarande idag! Mer tråd per cm och finare känsla. Jag har inte så många riktigt gamla tyger, men det räcker att inte gå långt bak egentligen. Jag fick förresten några påsar med gamla trådrullar när jag var liten av en gammal släkting. Rullarna var av trä och trycket ser gammal ut men jag är inte säker på åldern. Merceriserad bomullstråd. Tråden är så mycket starka och supersläta och fina! Om man jämför med dagens så kallade "merceriserade" är det mycket stor skillnad! Och det pratas om att gamla tråd blir svagare och går av, men inte dessa inte! Starka som sjutton. Några moderna symaskiner klarar inte ens att använda dessa, för starka eller något! (men pfaff 50-talaren klarar det galant)