Jag rekommenderar dig varmt att använda en del av din "investeringsbudget" till en sykurs på ett studieförbund. Det finns många bra såna! Du hittar dem lätt på webben.
Sen köper du några böcker, finns flera på svenska, och klarar du engelska så fins det hur många som helst. De har bra bilder.
Har du 20 000 kr att använda bör du tänka på att det behövs många fler saker än själva symaskinen (-erna). Ett lite högre bord att klippa till på utan att få ont i ryggen är viktigt, du hade ju ingen platsbrist, och lampor...och förvaringsplats för alla sygrejor, hurtsar och garderober...mm
För att planera ditt syrum är min favoritbok den här:
http://www.amazon.com/Dream-Sewing-S.../dp/0935278419
Köp gärna den, massor av bra information! Finns här:
http://www.bokia.se/bok/978093527841...-ranney-black/
Mitt råd är att börja med en symaskin för ca 8-10 tusen. Då kan du få en jättebra maskin. Jag rekommenderar varmt att du handlar i en bra symaskinsbutik på din bostadsort, med motiveringen att det är värt den lilla extrakostnaden (jämfört med postorder) att dels få hjälp att köpa den maskin som är rätt för just DIG, du ska ju absolut provsy flera maskiner, och dels att du har någon nära du kan fråga sedan.
Är man nybörjare blir det frågor

.
Är det en riktigt bra affär, som min favorit tex, Husqvarna, så ingår gratis kurs på köpet. (Det finns flera andra bra märken!)
Sen ska du investera i en massa tråd, sybehör och bra saxar mm. Titta hos Bibbi, som har reklam här på Sysidan, så finns en pdf med en massa grejor.
I böckerna kan du se vad du behöver.
Lägg sen undan resten av pengarna (5-6000kr), så kan du köpa en overlock sen efter ett tag, när du blivit varm i kläderna, då kommer du ha lättare att avgöra vad som passar dig. Till den behöver du också köpa massor av speciell overlockstråd.
Rekommenderar inte riktigt tidningen Handarbete till nybörjare, den har väldigt kort beskrivningar i bara text.
Köp ett bra mönster i en tygaffär istället, det ska vara just för nybörjare, där finns det bilder för varje moment. Fråga personalen om hjälp att hitta. Bor du långt från en tygaffär finns alla mönster att köpa på internet också, titta på länkarna här på Sysidan under mönster.