Total nybörjare
Jag är en fullständig nybörjare som vill börja med sömnad. Jag har under min skoltid aldrig riktigt lärt mig att sy och hatade syslöjd p.g.a. detta. Då jag flyttade till sverige först i trettonårsåldern var jag hopplöst efter i syslöjden. Min familj har alltid skrattat åt min totala okunskap i sömnad, men nu som fyrtioåring vill jag börja. Men jag är ingen som börjar halvhjärtat, vill ha allt som behövs snarast. Annars kommer jag att tröttna. Min fråga, vad bör man satsa på för symaskin. Jag kommer att skaffa mig både en vanlig (datoriserad eller mekanisk?) och en overlock. Min sammanlagda budget kommer att ligga runt 15000 plus minus några tusen. Jag vet att man bör ha en coverlock? p.g.a. täcksömmar? Jag vill definitivt ha möjlighet till täcksömmar (läste om mudd alt täcksömn), men frågan är hur omständigt allt blir? Jag har förstått att man helst ska ha flera olika maskiner, en vanlig, en overlock och en brodyr? Platsbrist har jag inte så det är inget problem. Brodyrmaskinen får vänta, men jag skulle vilja ha tips på bra nybörjarmaskiner både av overlock och datoriserad maskin. Jag är lite orolig att jag tar mig vatten över huvudet om jag tar en för avancerad maskin direkt, samtidigt har jag ingen lust att slänga ut dyra pengar och ändå inte har tillräckligt bra maskiner. Då är det bättre att lägga ut lite extra direkt, eller? Maximala inköpsgränsen är runt 20000, men då vill jag verkligen att det ska vara bra saker.Långt brev, men jag behöver verkligen hjälp i maskindjungeln.
Finns det några lätta böcker om sömnad, som inte skrämmer bort en novis? Min syster rekommenderade tidningen Handarbete?
|