Citat:
syfantasten skrev:
kanske du skall fundera hur du håller saxen, testa olika lägen . Eftersom du "normalt" inte är högerhänt kanske du behöver justera vinkeln saxen- tyget
|
Jag är dubbelhänt (alltså jag har lika lätt med båda händerna), det är ganska ovanligt. (jag skriver bara med höger).
Håller med Syfantasten om att vinkeln hur man håller saxen kan vara avgörande.
Dessutom är det skillnad på att klippa i papper och tyg, man kan klippa papper lätt med en viss vinkel och den funkar inte alls på tyg, med samma sax. Prova själva! (men inte med bästa tygsaxen, den ska man ju hålla borta från papper)
Jag anar att detta är svaret på varför skoleleverna inte lyckades, men läraren med samma sax.
Till Nano86 kan jag bara ge rådet att söka dig fram! Ichigo har ju redan gett dig rådet att be att få provklippa, ta med tygbitar till affären!
Jag har många saxar, både jättebilliga och dyra, tycker de passar till olika saker.
Fiskars har ju också en speciell sax som heter SoftGrip, den fjädrar tillbaka. Har du provat den? (jag hittar den inte på Fiskars hemsida, den kanske inte tillverkas längre, men jag har sett den i affärer)