Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-09, 13:09   #4
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad

Jag gissar att Pfaff kommer ut med någon ny med samma funktioner om ett tag, frågan är bara när.

Jag är nöjd med min. Den är enkel att trä, syr jättefint, hittills inga problem. Jag håller mig till fyr-trådig overlock, täcksöm samt top-coversöm. I dag ska jag prova rullsömmen, får se hur den är. Det jag tycker med denna maskin jämfört med den enklare overlocken jag har (Bernina 700D) är att det känns som att JAG syr med maskinen. Den enklare är lite mer vilda västern över det hela (kanske säger mer om mig än om maskinen men är en utav orsakerna att jag ville ha en så automatisk maskin som möjligt).

Sedan kan man kolla in kokalal- och klaramedk-bloggarna, de har samma maskin, och lite tips när de handhar maskinerna. Som t.ex. kan man tappa top-coversömmen när man syr över sidsömmar. Jag har inte fått ordning på det, utan får göra fållarna innan sidsömmarna i fortsättningen. Det problemet tror jag beror på att foten till top-coversömmen är av plast, och gör hela sömnaden lite sladdrig och ostadig. Skulle önskat mig en metallfot för top-coversömnaden.

Jag hoppas att du hittar maskinen, och som sagt, kolla in Elnan, den har samma funktioner som Pfaffen, och jag tror Janome är agent för Elnan (i allafall i Sverige).
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat