Visa ett inlägg
Gammal 2010-04-07, 23:02   #2
madeluc madeluc är inte uppkopplad

Jag tycker också om gamla maskiner att titta på eller ha som prydnad, men vill gärna hänga med i utvecklingen även vad det gäller symaskiner. Har försökt att få fram mina ideer till olika generalagenter men tyvärr inte lyckats.

Jag skulle vilja att alla symaskinsmärken har som Janome och Brother matartänder framför nålen vilket gör att tyget matas mera jämnt och du behöver inte styra upp som du får lov att göra när matattänderna endast sitter på sidan och bakom. Svårt att sy smala sömmar när matningen endast sker på en sida så att säga.

Har också försökt att få dem att tillverka brodyrramar med en gummerad sida endera på ytterbågen eller innerbågen. Detta innebär att du slipper spänna i diverse annat material för att få tyget att inte glida i bågen under brodering.

Samt även någon annat sätt att montera ihop bågarna än just skruva med smala tunna skruvar, vilket är svårt när man reumatism som jag har.

För mig är det självklar att en maskin ska kunna sys utav människor med handikapp vare sig det gäller att man inte kan använda sina händer eller fötter. Så för min del är gamla trampmaskiner något man har som prydnad även om de en gång i tiden var ett fantastiskt hjäpmedel så har vi väl idag kommit lite längre fram i tekniken.

Håller med om att metallmaskinerna står stadigare och är kanske inte lika ömtåliga, men å andra sidan så är de heller inte återvinningsbara på samma sätt därav har man mer och mer gått över till plast, tyvärr även på Bernina sidan som är ett utav det mest kvalitativa märket.

Hoppas Du lyckas få fram något av det vi skriver här, men små portabla maskiner finns det redan och har funnit sen ganska långt tillbaka t ex Singer 221 bla, och numer olika inom Janome, Brother och fortfarande Singer.

Lycka till med ditt projekt önskar Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat