Om du utvecklar en ny maskin, se till att den syr fint i alla material och inte är kräsen när det gäller trådval. Det var bättre förr, nu är allt så plastigt och så kräsna.
Jag använder båda händerna till att sy med för jag syr arbeten som kräver mycket precision (dockkläder, liten skala). Egentligen skulle en trampsymaskin passa mig själv bättre, men sådana är ganska platskrävande. Vevsymaskin tar ju inte lika mycket plats.
Det är kanske inte så stor marknad för en sådan symaskin. Men jag antar att de som har sommarstugor där det inte finns elektricitet och kanske ute på båten också, kan ha nöje i sådan symaksin.
Studera gärna 100 år gamla symaskiner ingående.
Jag kan kanske tänka mig köpa en om den motsvarar mina höga krav på att sy i olika material utan att dumma sig, och inte är plastig.
En sak som saknas förr i tiden på motsvarande symaskiner men kanske är bra att ha: att kunna backa.
Kanske göra 2 modeller, 1 med bara raksöm och 1 med sicksack också? Självklart blir det finare sömmar med raksöm endast eftersom hålet i stygnplåten är liten rund hål och minimierar risken att tyg o dyl sväljs ner genom hålet.
Se gärna till möjlighet att hålla till viss standard inom pressarfötter.. "low shank" eller "high shank" så man kan byta ut pressarfötter för olika behov. Även med endast raksöm kan man göra en massa saker om man har bra pressarfötter. Förr i tiden fanns det roliga pressarfot-apparater som till och med ger sicksack på en raksömsmaskin. Kompatibilitet vore ju bra.
|