Och för att krånlga till det ännu mer kan man ha två symaskiner.
Köp en gammal goding för ett par tusenlappar, för vanlig sömnad. De gamla symaskinerna slår de nya med hästlängder. Hur gamla de måste vara för att vara bra skiljer från märke till märke men 50-talet var allt bra. Sedan börjar vissa märken gå ner, medan andra håller i sig längre till. Pfaff höll ganska bra och Bernina också så de kan man köpa lite yngre än 50-talet.
Så när man har en stadig arbetshäst till bassymaskin kan man köpa till andra maskiner för olika behov, t.ex. renodlad brodyrmaskin (eller kombination beroende på ens behov) för brodyrbehov, overlock för overlock och ihopkastning osv..
ibland blir det inte dyrare att köpa separata symaskiner om man väljer noga.
Jag vet att många "vill ha en fräsh ny symaskin" och inte vill ha nån gammal en, men i praktiken är faktiskt de gamla bättre, ofta är de inte lika kräsna som de nya med nål, tyg, sytråd och vissa nya måste man ha papper eller stabilisering(!!) för att sy vissa sömmar.
Tänk också på att förr i tiden gjorde maskiner för att de ska hålla och nu görs de för att vara så billigt som möjligt även top of line maskiner.
Jag läste nyligen i en rådgivningsbok om sömnad från 70-talet och jag log lite när jag läste prisförslag på symaskin med raksöm, sicksack, knapphål och någa sömmar till, har prisbilden 2000-5000 kr. Det var alltså 70-talet! Det kostar lika mycket IDAG för samma typ av maskin! Alltså, samma pris, inflationen märks inte. Så alltså, dagens symaskiner är för billiga. Tyvärr är top-of-line symaskiner inte dyrare för att de är bättre kvalité, nej det är samma skillnade är att man stoppat in mer sömmar, mer finesser, större brodyrbågar och annat småkrafs, det är det man betalar för. Inte för maskineriets bättre kvalité, nej.
(undantaget är symaskinerna som säljs på stormarknader för under 1000 kr, de är skräp)
Det jag pratar om är alltså hem- och småateljemarknaden.
Men ja, vi konsumenter har inte mycket att välja på nu för tiden för alla märken är så lika nu för tiden, ofta tillverkas de i samma fabrik...
|